dinsdag 31 mei 2011

BEHANG IN JE LIJST

Tip voor je passepartout

Stel je wilt een foto inlijsten en het geheel tot in de puntjes aanpassen aan de ruimte waar het komt te hangen. Dan kun je werken met bv. het behang dat in die ruimte is gebruikt. Behang leent zich prima om een passepartoutkarton mee te beplakken. Dan krijg je i.p.v. een effen kleur gewoon een bovenlaag precies zoals je muur er ook uitziet.

Ik zal het je laten zien:

Let even niet op de lijst, het is zo moeilijk om deze recht op de foto te krijgen

Hoe zit die passepartout nu in elkaar?

Eerst heb ik een effen passepartout genomen. Daarin heb ik twee openingen gesneden. Vervolgens de foto's erachter geplakt. Deze passepartout is zo gemaakt dat er een ruime rand in zicht blijft als er een tweede passepartout overheen wordt gelegd. Er zit dus nog enkele centimeters van de lichte kleur achter de bloemen.

Passepartout nr. 2, beplakt met behang

Toen ging ik werken met het bloemenbehang dat door de klant was aangeleverd. In dit geval het behang van één muur van hun slaapkamer. Een ruim stuk passepartoutkarton is de basis, dat wordt ingespoten met kleeflijm. Deze lijm moet altijd even drogen, maar na een minuut of tien kun je de bovenlaag gaan aanbrengen. Ik dek eerst de helft van de passepartoutkarton af met een siliconenpapier, zodat daar het behang op kan liggen zonder dat het meteen vast kleeft. Dan rol ik vanuit het midden het behang op de kleeflaag die wél bloot ligt.

Ik hou het behang omhoog boven de kleeflaag en rol
Vervolgens wordt het siliconenpapier verwijderd en kan de andere helft worden opgekleefd. Het geheel gaat dan onder de rollenlaminator door, zodat de lagen goed hechten en niet meer los laten.

Met de hendel draai je het geheel onder de rol door
Het resultaat is een beplakt stuk passepartoutkarton waar met de passepartoutsnijder een opening in gesneden kan worden. Het mes van de passepartoutsnijder zal hiervoor zoveel dieper gezet moeten worden als het behang dik is.

De laatste bewerking is de twee passepartouts op elkaar vastmaken en je hebt iets unieks dat in harmonie is met je slaapkamer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten