donderdag 21 maart 2013

SCHILDERIJLIJSTJE + INLEGLIJSTJE IN PASSEPARTOUT

Leuke gekleurde lijstjes met bijbehorende inlegjes

Ja, dat geeft pas leuke inlijst-mogelijkheden. Je hebt de volgende lijstmaterialen:

Hier de lijstjes, en hier de veel smallere inlegjes

En twee mooie kunstwerkjes van Otmar Alt

Een certificaat in Otmar-Alt-stijl

en het kunstwerkje Froschkönig
Daarmee gaan we aan de slag.

Lijstje op maat

Door de afbeelding goed te meten en te bepalen hoeveel passepartout je eromheen wilt, bepaal je de maat van de buitenlijstjes. Die heb ik eerst gemaakt.

Passepartout snijden en fillet erin maken

De passepartoutopening moet in dit geval recht worden (en niet schuin gesneden), omdat het inlegje er passend in gemaakt moet worden. Het inlegje krijg je precies op maat door dit eerst iets te groot te maken en er daarna elke keer een klein beetje vanaf te kappen. Omdat ik beslist niet wil dat het inlegje een fractie te klein wordt, doe ik dit in meerdere kleine stapjes en meet ik tussendoor. Een secuur werkje, maar dat hoort nu eenmaal bij het vak lijstenmaker en maakt het alleen maar leuker.

Je hebt nu 3 belangrijke onderdelen klaar.

Nu kan het samenvoegen beginnen

Het inlijsten van de werkjes

Een paar foto's verduidelijken de stappen.
Ik zet het inlegje (het deftige woord hiervoor is fillet) vast
 in de passepartoutopening en vul het hoogteverschil op
met conserverend materiaal
Ik plak het inlegje af met conserverende tape, zodat
het hout is afgedekt en het kunstwerk niet kan raken
Ik bevestig de passepartout en de onder-
legger waar het kunstwerk op zit, aan elkaar

Nu kan het glas ervoor en met nog een achterwand erbij is het pakketje helemaal klaar om in de lijst te gaan.

Het resultaat:
een mooie, conserverende inlijsting,
gemaakt volgens de
Commended Framer richtlijnen
En met dit zusje erbij uit dezelfde lijstenserie,
maar in een andere kleurstelling,
heb je dan een mooie set.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten