woensdag 22 juni 2011

AQUAREL HORIZON INLIJSTEN

Niets bijzonders, zou je zeggen, een aquarel inlijsten. Maar bij deze inlijsting hoort een verhaal.

Om spiegeling in het glas te voorkomen, is
de foto onder een zeer schuine hoek genomen

Prima inlijsting

Zag er goed uit toen de lijst klaar was. Aquarel door opspannen mooi recht getrokken, diepe kleur passepartout en een chique lijstje. Niets mis mee. Nee, op de foto niet meer.

De horizon is altijd recht 

Maar toen de lijst net klaar was, zag ik er iets aan. Ik wist eerst niet wat. Ik keek en keek. Er klopte iets niet. Ik keek samen met iemand anders. En opeens zagen we het beiden tegelijk. De horizon liep niet helemaal recht.

Aquarel opnieuw in de lijst positioneren

Er was maar één oplossing. Aquarel eruit halen en iets kantelen. En dat dat weinig was! Je had het misschien over één mm. Passepartout er weer op gezet en alles terug in de lijst. En toen was ik tevreden en kon de lijst worden afgeleverd. Het totaalplaatje klopte.

Het gevoel van de lijstenmaker

Vreemd is dat, dat je dan toch aanvoelt dat er iets niet in de haak is. Het zal wel een soort intuïtie zijn waarover een lijstenmaker hoort te beschikken. Ik was in elk geval blij te ervaren dat ik hét gevoel in me heb.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten